måndag, februari 09, 2004

Kraftwerk!

Efter tjugo års väntan. Tjugo år har jag väntat. Tjugo år. Kraftwerk spelade på Cirkus och jag var där. Jag var där!

Jag kan faktiskt inte beskriva upplevelsen. Jag var där. Jag höll på att falla i gråt två gånger. Herregud.

Nåväl. Rent objektivt var det detta som hände:

-- Vocoder-intro

# Ridån går upp

-- Från vänster till höger står Ralph Hütter, Henning Schmitz, Fritz Hilpert och Florian Schneider i mörka kostymer framför varsitt litet bord med laptops på

-- The Man-Machine (på väggen bakom projiceras datagrafik med motiv från skivomslaget)

-- Expo 2000 (datagrafik från videon)

-- Tour de France 2003 (film från videon)

-- Vitamin (datagrafik med animerade vitaminpiller)

-- Tour de France (RUNDGÅNG!!!, gammalt Tour de France-filmfoto)

-- Autobahn (bilder från skivomslaget, trafikbilder och gammal bilreklam)

-- The Model (glamourösa kvinnor ur videon)

-- Neon Lights (fotografier av tyska neonljus)

-- Sellafield (atomkraftskritisk textprojektion)

-- Radioactivity (varningssymboler)

-- Trans Europe Express (sanslöst snyggt klippt tågfoto)

# Ridån går igen

# Ridån går upp, och Hütter, Schmitz, Hilpert och
Schneider har bytt slipsar (!), och har alltså nu slipsar med dioder, som i Robots-videon

-- Numbers/Computer World (datagrafik med siffror)

-- It's More Fun to Compute/Homecomputer (gammaldags datagrafik)

-- Pocket Calculator (animerad miniräknare)

# Ridån går igen

# Ridån går upp, och nu har bandet ersatts av robotarna från The Mix, som dansar.

-- The Robots (projektioner av robotarna)

# Ridån går igen

# Ridån går upp, Hütter, Schmitz, Hilpert och Schneider har nu bytt om till tajta dräkter med gröna självlysande streck

-- Elektro Kardiogramm (oscillatorgrafik)

-- Aero Dynamik (cykel/aerodynamik-grafik)

-- Musique Non Stop (bilder ur videon)

# bandet lämnar scenen en medlem i taget, Schneider först, sen Hilpert, sen Schmitz, och sist Hütter. Varje medlem avslutar med ett litet solo)

Den som vill ha bilder hittar dem hos bloggaren Henrik. (Tack Chadie, för tipset.).

Publiken bestod av 80 procent ingenjörer, och det var inte många fler än jag som dansade. Herregud. När dansade jag senast? Nykter? Inte många där jag kände igen, bortsett från min vän Patrik, min gamla jobbarkompis Anders som kom med Fredrik Strage, snubbarna som alltid sitter på Ritorno, samt liberalernas Jesus Johan Norberg.

Märkligaste ögonblicket under konserten var när det under Tour de France plötsligt blev rundgång. Ralph Hütter såg mycket förvånad ut. Rock´n´roll!

Den som har möjlighet måste gå dit under någon av de två återstående konserterna. Svartabörs-hajarna har gott om plåtar - det borde inte vara omöjligt att komma in för fem hundra kronor.

Summary in english:
I saw Kraftwerk live this evening. I have waited twenty years for that. Now I can die in peace.