måndag, april 12, 2004

Danish PM outed!

Det var så länge sedan jag hörde något från utsökt elaka grevinnan Ebba Sparre att jag trodde hon lagt peruken på hyllan. Men nu är hon tillbaks. Och hon svarar på frågor.

Henrik Tornberg kan skatta sig lycklig som har en så bra skvallerskribent i garderoben, förlåt, redaktionen. Allt här i världen handlar inte om den redan utkomne Peter Jöback, även om han är nog så viktig.

Ebba Sparre skriver alltså skvallret på Sprays gamla, nu Emunitys, bög-sajt Sylvester. Och skvallret går ofta ut på vem som egentligen är vad. I grevinnans återkomst till Sylvester outas således Danmarks statsminister Anders Fogh Rasmussen. Och det är ju kul. Det kanske blir svårare, mindre politiskt korrekt, att hacka på honom om det blir känt. Eller så blir det lättare att hacka på honom för att han driver frågor som den om samkönade äktenskap, vilka han ju är för. Vad vet jag? Jag tycker att folk ska få göka och gifta sig precis som de vill, jag med. Likhet inför lagen, liksom. Inget krångligt alls.

Men de konservativa gillar inte att folk bögar sig. Just bögeriet tycks vara kärnfrågan för dem, inte nån allmän moralism som man lätt kan tro. För de konservativa tyckte ju inte att Lennart Daléus var en olämplig politisk ledare trots att han är praktiserande nudist. Det är väl så det är. Heteromän får visa kuken hur mycket de vill. Bögarna får det inte.

Nåväl.

Senast jag hörde nåt från Ebba Sparre var när hon sågade länsstyrelsens samordnare i utskänkningsfrågor, som hon påstod gick att hitta på US Video då och då. Men det var länge sedan. Jag hoppas att Sparre kommer att publicera sig mer regelbundet nu.

Av någon outgrundlig anledning gillar inte Ebba Sparre Aftonbladets hov- och kändisreporter Daniel Nyhlén. Personligen tycker jag att han gör ett bra jobb i en svår nisch. Till exempel blev det ju en stor nyhet att svenska porrstjärnan Tag Eriksson, eller Jakob Eklund som han egentligen heter, deltog i festandet på Göta Källare. Alltför sällan får vi läsa om de svenska porrstjärnor som faktiskt finns. Tyvärr verkar Nyhlén ha missat att intervjua själva porrstjärnan, trots att de säkert skulle kunna komma överens, för att istället fokusera på frågan om det eventuella koppleriet. Chansen kommer säkert igen.

Nåväl.

Välkommen tillbaks, Ebba Sparre!

Summary in English:
A gossip-columnist in Stockholm, Ebba Sparre, has outed the Danish prime minister Anders Fogh Rasmussen.

Not that there´s anything wrong with that...