söndag, april 04, 2004

Persson not leaving yet

Göran Persson tänker inte avgå på mellankongressen i mitten av april.

Det spekuleras ju en del nu när han köpt gård och allt. Flera tänkbara pensionstillfällen finns. Extrakongressen har utpekats som ett. Men så blir det inte, alltså.

Jag har det från säker källa. Eller rättare sagt: jag har det från en källa som vet. Om hon talar sanning vet jag inte.

Lördagkvällen tillbringades nämligen med att titta på när presschefen för Socialdemokratiska Arbetarpartiet dansade magdans på restaurang Carte Blanche. Jag och Hasse, hennes man som gått och blivit företagare i krukväxter, fick följa med när Anna Forsberg, som hon heter, skulle uppträda. Vi beställde in råbiff och bärs. Har ni aldrig ätit libanesisk råbiff, kebbe orfali, så har ni missat nåt.

- Anna. Nu har vi känt varann i snart femton år. Du har fortfarande inte gett mig ett enda scoop. Hur blir det? Sitter han kvar?

Frågade jag, alltså. Anna är ett proffs. Hon säger vanligtvis ingenting. Jag har försökt. Försökt igen. Mussla. När hon väl säger nåt, så skrattar hon efteråt på ett sätt så att man inte har en aning om hon talar sanning eller inte.

- Nej, han ska inte avgå på extrakongressen i alla fall. Det säger jag som har pratat med valberedningen.

Sa Anna. Också skrattade hon sådär. Men det lät sant. Persson sitter kvar, alltså. Åtminstone fram till nästa ordinarie kongress, kan man gissa. Och det dröjer ju nåt år.

Anna brukar inte diskutera parti-angelägenheter med mig, och så blev det inte nu heller. Anna var mest bekymrad över att hon fick så lite trafik till sin hemsida. Trots att det finns fina bilder, och allt. Så nu får ni ta och surfa dit, kära läsare, så blir Anna glad. Det har jag lovat henne. Hon vill att folk ska länka till henne också, så att hon kommer lite högre i Google-index.

Nåväl.

Jag frågade om de följer Vita Huset där i partikansliet. Om de sitter och fantiserar om vem som är den svenska motsvarigheten till Sam Seaborn, och om vem som är Donna Moss, liksom. Jag tänkte att Anna skulle säga att hon var CJ Cregg, eller nåt. Fast hon är tydligen Toby Ziegler om man går efter titlarna.

Det är ingen dum fråga. När jag jobbade på Ekot var det faktiskt tävling med prisutdelning, rena Oscarsgalan, där man utsåg Ekots motsvarigheter till staben i Vita Huset. Nyhetschefen Rolf Stengård utsågs till president Bartlett, och tackade med ett förinspelat tal. Redaktions-hunken Johan Wangström var Sam Seaborn.

Alla på Ekot följer Vita Huset. Det är en tv-serie som får dem som sysslar med politik att framstå som både betydelsefulla, sympatiska och sexiga. Och det vill man gärna tro om man sysslar med politik hela dagarna. En serie som förvrider huvudet på politiker och politiska reportrar, alltså.

- Vi snackar mest om Six feet under, svarade Anna.

Ett talande svar.

En tv-serie om begravningsentreprenörer. Det är så de ser sig själva.

Summary in English:
Prime minister Göran Persson, who recently bought a farm in Sörmland (cost 12.5 million), is supposedly planning for retirement. He will not, though, announce his retirement on the party congress in april, something that people have speculated about. Anna Forsberg, the Toby Ziegler of the ruling party, told me so yesterday.