onsdag, april 07, 2004

Upside down

Det har varit tyst här på gudmundson ett tag. Det beror på att världen helt plötsligt är uppochner.

Jag är en såpass traditionell kille så att jag inte vet hur jag ska hantera det oväntade. I normalfallet består min krishantering av lika delar mellanöl och gammeldansk, men jag tror inte att det funkar på problem av inrikespolitisk karaktär.

Världen är uppochner, som ni märker.

Helt plötsligt är vänstern för Europa. Som en blixt från klar himmel kräver LO sänkt skatt. Utan förvarning svär sig nye kd-ledaren Göran Hägglund fri från Jesus. Och när det står klart att folkpartiledningen blivit brun, då snurrar Maud Olofsson helt om och kommer ut som liberal. Moderaterna gör det enda rätta – kniper käft – och är nu största parti i Stockholm.

Vad fan ska man tro?

Det tar inte slut där, förresten. I helgen har Ung Vänster kongress för att få slut på knullerierna.

Hemlig kongress, säger jag. Extrakongress, säger Ung Vänster.

Inga utomstående släpps in. Inte ens kongressdelegaterna känner till vilka som kan bli efterträdare till Ali Esbati. Så pass vet jag i alla fall, att det är fyra kandidater till ordförandeposten. En är från Linköping, och en är från Sundsvall. Jag har pratat med Ung Vänsters kansli och bett dem välja en stockholmare, så att det blir billigare att ha dem med i tv-programmen. De skulle se vad de kunde göra, sa kansliet. På söndag klockan elva är det presskonferens på Kafé Marx, Kungsgatan 84, och då avtäcks den nya bysten. Vi ses där.

KDU, ungdomsförbundet som hör till Kristdemokraterna, ska också välja nytt, men det är minst en månad dit. De stackarna har bara två kandidater att välja mellan. Den ene, Erik Slottner, är bög. Den andre, Andreas Olofsson, väljer etiketten värdekonservativ om sig själv.

Bögen vet jag inget om. Men han lär få häcken full om han blir vald.

Olofsson och jag däremot, we go way back. Way, way back. Och värdekonservativ är inte riktigt det ord som återfinns i mina minnesanteckningar. (här är ett felaktigt värdeomdöme struket den 11/4).

När jag jobbade på TV3 gjorde vi ett reportage om det nybildade ultrakonservativa nätverket Engelbrekt. De där grejerna låg rätt i tiden på den tiden. Tidskriften Salt levde i högsta välmåga, till exempel.

Engelbrekt är nu en liten diskussionsklubb på nätet. var det en nystartad rörelse som ingen riktigt visste vart den skulle ta vägen. Det som gjorde Engelbrekt intressant var dels att de hade tagit stora delar av sitt program från främlingsfientliga Sverigedemokraterna, dels att deras ledning bestod av personer som var framträdande KDU:are, främst från Värmland.

Engelbrekts program var en riktigt brun nationalistisk sörja. I debattforumet härjade, under pseudonym, etablerade nazister som diskuterade ”judeproblemet” med de nationella kristdemokraterna.

Extra roligt var det ju också med Kristdemokraternas historiska problem med nazister. Redan strax efter att partiet grundades på sextiotalet fick man ju utesluta en del ledande funktionär då det visade sig att de var nazister. Vilket den mest namnkunnige, Lennart Aae, fortfarande är, förresten, fast i Tyskland.

Kort och gott fanns alla ingredienser för ett habilt tabloid-knäck.

Blå-bruna kristdemokratiska ungdomar bildar nationalistiskt nätverk med Sverigedemokraternas partiprogram som grund, berättade vi. För att riktigt understryka kopplingen till Kristdemokraterna berättade vi också att killen som (här är ett felaktigt påstående struket den 11/4) levererade webhotell-tjänsten var KDU:are. Dessutom hade han blivit utnämnd till ambassadör mot främlingsfientlighet och rasism av Ulrika Messing, eller nåt. Pikant.

Vi hängde alltså ut ungdomarna och lät Kristdemokraternas partisekreterare komma till studion och ta avstånd. Vilket han gjorde med besked. Han hotade med uteslutning och hela paketet. Bra tv, som det heter.

Andreas Olofsson, han som kandiderar till ny ordförande för Kristdemokratisk Ungdom och kallar sig värdekonservativ, var dock inte så nöjd. Det var han som, i egna företaget Andol IT, levererat web-tjänsterna till Engelbrekt. Ambassadören mot främlingsfientlighet och rasism. I egen hög person. Inte nöjd alls.

Olofsson klagade hos ITC, som är den brittiska granskningsnämnd TV3 lyder under. Jag fick spendera ett par arbetsdagar med att skriva förklarande inlagor till ITC, vilket jag gjorde med viss flit, eftersom en fällning där betalas med procent på kanalens omsättning. Vilket ju kan bli ganska dyrt.

Nåväl.

Jag hörde inget mer från ITC, så jag antar att jag friades. (här är ett felaktigt värdeomdöme struket den 11/4)

Eller så är ITC slapphänta i sin granskning. Vad vet jag?

Nuförtiden är Andreas Olofsson som sagt värdekonservativ. Det vore kul om han förlorade valet mot en bög.

Uppdatering:
Jag har felaktigt beskrivit Andreas Olofsson (och nu strukit felaktigheterna).

Han skriver själv:
"Jag har aldrig haft några som helst kopplingar till Engelbrekt."

"När man driver webbhotell upplåter man bara utrymme. Faktum är att de i KDU Värmlands namn köpte ett webbhotellutrymme av mitt företag, som de betalade fullpris för. Hur skulle jag kunna veta vad sidan var avsedd till? När jag insåg att det inte stod rätt till hävde jag avtalet. Jag hade inte granskat alla texter på hemsidan som de lade upp, vilket är omöjligt att göra när man driver webbhotell. Men så fort jag fick veta hur det låg till, kanske tack vare dig? (Jag vet inte vem du är) så avslutade jag deras konto. De personer som fanns i Engelbrekts innersta krets har lämnat KDU nu, vilket du säkert också vet."

Jag ber om ursäkt.

Summary in English:
Politics in Sweden are upside down right now. The left have embraced Europe, the union supports lower taxes, the liberal party is going brown and the christian democrats have denounced Jesus. I don´t know what to write anymore.