torsdag, augusti 12, 2004

Kör ut dem!

Alla gnäller visst på moralens upplösning nuförtiden. Så då gör jag också det.

Alltså.

Kan någon berätta för mig om det finns några regler kvar över huvud taget? Är allt tillåtet idag? Får man bete sig hur som helst? Varför kastar man inte bara ut dem? Är det nån här på webben som vet vad som gäller?

Jag snackar förstås om mobiltelefoner på bibliotek.

När jag är ledig brukar jag gå till Gunnar Asplunds vackra bibliotek nere vid hörnet Sveavägen/Odengatan. Inte gärna, dock, till läsesalongen i Kulturhuset nere i city, för där finns bara psykfall, hemlösa och pundare - så där får man ingen ro. Men Stadsbiblioteket är bra, alltså.

Tyvärr störs jag ofta, och nu menar jag ofta, av att det ringer i någons mobiltelefon. Folk stänger inte av telefonerna innan de går in. Trots att det är skyltar vid varje ingång.

Ni kanske tycker att jag är petig. Folk kan ju glömma, liksom. Big deal.

Men ringsignalerna är bara en del av problemet. Det som är värre är att ungefär hälften av dem vars telefoner ringer inte alls med en förlägen blick och rodnad hy gör allt för att stänga av.

De svarar! Och börjar tala i telefonen helt ogenerat.

Hur jävla dum i huvudet får man vara?

Ni kanske tycker att jag är petig. Folk kanske måste kunna nås.

Men det stämmer inte. Jag har aldrig sett en brandman på jour inne på biblioteket. Jag har aldrig sett poliser eller ambulansförare. Jag har aldrig ens sett en företagsledare med aktieägaransvar inne på bibblan. Jag har aldrig hört något viktigt sägas i ett telefonsamtal på ett bibliotek.

Men det här är inte det värsta.

Det som gör mig riktigt sur, det som genererar Falling down-vibbar, det är att bibliotekarierna inte säger till idioterna. Inte ens när de står bredvid telefonisten ifråga. Varför reagerar inte bibliotekarierna? Kan någon berätta?

Man skulle kunna föreställa sig att det fanns ett reglemente. Jag hittar dock inget på bibliotekets hemsida. Låt mig ge ett förslag.

§1 I biblioteket skall tystnaden respekteras.
§2 Böcker skall ställas tillbaks där de hämtades.
§3 Brott mot ordningsreglerna bestraffas med indraget lånekort och förbud att besöka biblioteket.

Fan, jag blir arg bara jag tänker på det. Jag kan tänka mig att förbjuda kortbyxor därinne när jag ändå är uppe i varv, så illa är det. Varför gör ingen nåt?