tisdag, september 28, 2004

Starkare än jag trodde


Hälsning till Nordkorea 1989

Uppdrag gransknings program om VPK och dess förhållande till östblockets kommunistiska diktaturer var starkare än jag kunnat tro.

I min tidigare post skrev jag ju att samarbetet med diktaturerna var väl känt - och det stämmer förstås vad gäller det mesta. Dock fanns delar i reportaget som garanterat kom som en överraskning även för Lasse Werner.

Att en partistyrelseledamot, alltså partiets internationelle sekreterare Urban Karlsson, agerade angivare åt Östtyska ambassaden, och i förlängningen även Sovjetunionen, är en sån sak. Bara det avslöjandet är värt Stora Journalistpriset. Jag menar, det är en uppgift som ensam nästan sätter hela IB-affären i nytt ljus.

Jag rekommenderar ett besök på redaktionens hemsida. Där finns ytterligare material, som dokumentet ovan, en beskrivning av research-arbetet, samt i framtiden sannolikt även möjlighet att se delar av reportaget. Och ett debattforum som i skrivande stund, 45 minuter efter sändning, lider av svår övertrafikering.

På hemsidorna hos Vänsterpartiet och Ung Vänster syns ännu inga pressmeddelanden. Men de kanske kommer efter nästa avsnitt, som ska handla om Lars Ohly. Törs man gissa att Kuba-kramande partistyrelseledamoten Eva Björklund också finns med?