måndag, juni 04, 2007

Evenemangstips

I Stockholm drar det ihop sig till Re:Orient-festival, vilket inte bara betyder spännande musik från världens olika hörn, utan även ett par intressanta seminarier - gratis och öppna för allmänheten.

Jag grämer mig oerhört för att jag inte kommer att kunna gå på:

Jag vill bli martyr…

Ett samtal kring sökander efter martyrskap mellan Mattias Gardell och Oskar Hedin, under samtalsledning av Tithi Hahn (SRs Människor och tro). Dokumentärfilmaren Oskar Hedin har skildrat sex skandinaviska unga män som drömt eller drömmer om att bli martyrer i islams namn. Ett par av dem har dött, ett par av dom har försökt och någon går och väntar. Filmen Det svider i hjärtat ger en unik inblick i dessa mäns föreställningsvärld, bakgrund och tro. Religionshistorikern Mattias Gardell har utforskat islams politiska landskap, senast i boken bin Ladin i våra hjärtan. Bland hans pågående projekt finns Självmordsbombare och paradiset, där han granskar 207 palestinier som tagit livet av andra genom att använda sina egna liv som vapen; deras bakgrund, omgivning och tankar.

tors 7 juni, kl 17.00, Kägelbanan/Södra Teatern. Fri entré
Det är inte så att jag är så sugen på att se Mattias Gardell släta över samtidsproblemen - snarare skulle jag vilja lyssna på Oskar Hedin som driver produktionsbolaget Laika och alltså granskat svenska "martyrer".

Hedin var faktiskt i kontakt med den här bloggen för några år sedan, då jag avslöjat en ännu ganska oomskriven svensk som stred för talibanerna i Afghanistan. Om han kom med i filmen, eller om filmen visas på Re:Orient har jag ingen aning.

Den som har möjlighet att närvara på seminariet får gärna berätta/blogga om hur det var!

Men.

Tröst för den som liksom jag inte kan delta i ovanstående seminarium kommer från US State Department, som tillägnat hela sin e-tidning eJournal USA frågan om hur terroristerna tänker. I numret Countering the terrorist mentality finns artiklar som From Profiles to Pathways: The Road to Recruitment, Mass-Media Theater , och Women as Victims and Victimizers med mera, allt skrivet av relevant expertis.