onsdag, juli 25, 2007

All makt åt folket

Egenmakt är temat för dagen i min ledare i Svenska Dagbladet (pdf):

Eva har just fått veta att hon inte kommer att få bostadstillägget utbetalat.

- Av en ren tillfällighet så klarar jag av det här glappet, men om jag inte hade haft besparingar, vet jag faktiskt inte vad jag hade gjort, säger hon.

Exakta belopp ges tyvärr inte. Men bostadstillägget brukar ligga mellan några hundra och några tusen, så det gäller inga fantasiljoner som hon har haft i madrassen. Tvärtom är det så att ett par tusenlappar på banken utgör skillnaden mellan ytterligare en månad i relativ men kännbar fattigdom och total ekonomisk katastrof, en situation där Eva uttryckligen inte vet vad hon ska ta sig till om den kommer.

Så är det att balansera på avgrundens rand i ett samhälle som konstruerats så att medborgarna inte ges möjlighet att ta makten över sina liv. Sparandet har gjorts omöjligt, och den buffert som behövs förvaltas av en lynnig statsapparat.
Min poäng är att regeringen inte får tappa fokus när det gäller att lyfta dem längst ner. Inte genom bidrag, men genom att ge dem makt över sina liv.