lördag, september 29, 2007

Talarkväll på Frihetsfronten

I torsdags höll jag föredrag om Islamism på Frihetsfrontens talarkväll. Det var en kul kväll, och jag försökte summera vad som egentligen går att veta om islamismens utbredning i Sverige på ett avslappnat sätt. Föredraget blev förhållandevis välbesökt, men det kanske har att göra med att Frihetsfronten är en rörelse som själv haft anledning att fundera över radikaliseringsprocesser inom ideologiskt tillåtande miljöer.

Några besökare blev säkerligen besvikna över att jag höll en tämligen hoppfull ton, men det faktum att jag grottat ner mig i terrorismfrågan betyder ju inte att jag tror att demokratin kommer att förlora och att vi måste ligga och gråta av skräck på nätterna. Eller så berodde mitt goda humör på att jag bar min randiga favoritkavaj av märket Pingvin, från PUB någon gång på mitten av sextiotalet - köpt på Myrorna Hornsgatan.

Höjdpunkten (bortsett från öldrickandet, förstås, i den avloppsdoftande Bar Siam) var frågestunden. Åhörarna hade otroligt bra och välgrundade frågeställningar, vilket helt perfekt kompletterade mitt anspråkslösa anförande.

Flera bloggare (som roligt nog är lika intellektuellt stimulerande IRL som på nätet) har recenserat framträdandet: Markus Lake Berglund, Sebastian på Kulturrevolution, Johan på Kulturrevolution, Hax, och Erik Starcks Framtidstanken.