onsdag, februari 20, 2008

Kränkt i Uppsala

Idag skriver Jenny Westerstrand sådär bra som alla vet att hon kan om hon bara hämtar andan. Det handlar om Maciej Zarembas makalösa artikelserie. Och eftersom det är komplexa tankar tar jag ett långt citat - men läs hela, för er egen skull.

En minnesbild kommer till mig: Min tid i Uppsala Kvinnliga Studentförening. En förening med stolta anor från 1890-talet med knivskarpa pionjärer som Lydia Wahlström och Klara Johansson i sina led. Också Karin Boye var dess ordförande ett tag. Jag önskade att vi i föreningen skulle odla vårt arv och våra förmödrars gärningar; hålla koll på vilka segrar som var vunna och vilken mark som var bruten, allt för att inte hamna i den historielöshet där kvinnor så lätt börjar jubla över att de alls får vara med i undervisningen, för man uppfattar den gamla tiden som så kopiöst svart och förtryckande. Jag ville att vi skulle hålla dessa minnen levande för att får kraft från dessa tidiga kvinnor, för allt banbrytande de gjorde: Som när UKS:arna började bära studentmössa, något kvinnor inte fick göra, för att markera sin tillhörighet som studenter, vilket ådrog dem väldiga mängder spott och spe. Ja, jag tycke att det var värt att betänka att de brutit in i dittills helt manliga bastioner, och hämta inspiration för fräcka och självklara aktioner för kvinnliga studenters rättigheter och intressen vid vårat universitet.

Inledningsvis var också föreningen en skön plats för intellektuella diskussioner, seminarier och intressanta föredrag, ibland i samarbete med Kvinnliga Akademikerföreningen, men oftast på egen hand. Jag har haft det fantastiskt givande i UKS genom åren, men saker förändrades. Gradvis började en grupp medlemmar utkristallisera sig som mest ville ha basgrupper om sexualitet, och där man tyckte att det var patriarkalt att trycka på studentaspekten av vår förening. Det är ju ett arv som förtryckt kvinnror och hbt-personer så varför låna sig till deras verksamhet (ja varför? varför vara med i en kvinnlig studentförening?) Istället följde långa trevanden om eventuell lesbisk identitet och drag king-workshops . Att däremot bedriva studentfacklig verksamhet, hålla koll på utbildningspolitik, universitetsbeslut i olika ärenden eller personalpolitik vid vårt lärosäte, nej tack - jag håller på att göra slut med Pia nu och hon är kanske bi, så det är en kris för mig.