onsdag, juli 02, 2008

Skribenterna som minglar mest

Ja, just ja. Jag kanske ska berätta att jag medverkar i Almedalsbloggen i år också, som storsatsar med en superredaktion som inkluderar erfarna politikskribenter som Cecilia Garme och Stina Morian, statsvetare som Stig-Björn Ljunggren och Ulf Bjereld, PR-geniet Martin Borgs, heta kampfeministen Zaida Catalan, sexatleten Victor Bernhardtz, nationalekonomen Andreas Bergh, samt självklart grundarna Magnus Ljungkvist och Jonas Morian. För att bara nämna dem som kanske intresserar den här bloggens läsare mest.

Och. Den uppsexade sajten drivs dessutom faktiskt av Subcomendante Marcos före detta webmaster. Jag skojar inte. Almedalsbloggen är vidare en helt ideell verksamhet, och vi som hjälper till gör det för att vi tycker att politikerveckan där nere är en sensationellt härlig företeelse och får möjligen några glas skumpa som ersättning. Överskott festas upp eller plöjs ner nästa år. I vilket fall ska vi tydligen ha en fest på plats.

Almedalsbloggen är ett intressant fenomen. Kanske ett helt nytt sätt att göra evenemangsjournalistik. Så 2.0. Det ser ut att bli bra i år. Det är precis som moderaternas kommunikationschef redan påpekat att på Almedalsbloggen man bör följa veckan.

Nyheterna har redan börjat trilla in. Idag finns i Aftonbladet en (hjärndöd) rewriteden tämligen smarta artikel som Almedalsbloggen gör tillsammans med Fokus, och som ni gör bäst i att alltså läsa när den publiceras där...

Jag själv har levererat en del också (här är mitt författarregister), nu senast om att lilla glödheta Piratpartiet lägger mer än var tionde krona ur sin årsinkomst på att vara på plats i Almedalen. Faktiskt. Så viktigt är det. Jag utlovar mer om Piratpartiet senare. Och apropå det. Sa jag att centerpartiets Annie Johansson är med i redaktionen också? Det finns kommentarsfält.