fredag, februari 20, 2009

Friheten är alldeles för flyktig

NUGs Territorial Pissing på Market lämnar mig ingen ro. Eller snarare är det diskussionen omkring som inte lämnar mig någon ro. I dagens SvD skriver jag en snutt om vad jag uppfattar som en felsyn. Det handlar om olika konstdebattörers syn på kulturministerns reaktion att NUG-grejen var vandalisering.

I Dagens Nyheter skrev Jessika Kempe igår att ministern ”agerat statlig konstdomstol”. I Kulturnytt i P1 undrade Mårten Arndtzén på onsdagen om ”konstbegreppet hädanefter, i Alliansens Sverige, ska vara behäftat med vissa förbehåll, reservationer och villkor”.

Farhågorna ligger i att Sverige nu går mot, som konstnären Ernst Billgren argumenterade i tisdagens Expressen, ”ett konstklimat som hämtat från tredje riket eller Sovjet”.

Diskussionen illustrerar hur stora delar av den svenska offentligheten tycks inbilla sig att samhället och staten är ett.

Det är ett synsätt som förvisso kan komma ur en brist på förståelse för demokrati och pluralism, men som troligare härrör ur att kulturlivet gjorts så beroende av det offentliga att det inte längre kan föreställa sig att frihet faktiskt råder.
Den som hörde mig tala vid ett lunchseminarium om kulturutredningen i onsdags känner kanske igen resonemanget.

Skuggutredningar, spekulationer och otaliga debatter. Den statliga kulturutredningen har rönt intresse från start. Förväntningarna är stora när utredningen presenteras nästa vecka. Men en utredning kan knappast komma med det slutgiltiga svaret på alla frågor, även om det har varit lätt att få det intrycket av debatten.

Timbro vill ta diskussionen vidare och har bjudit in kulturutredningens ordförande, Eva Swartz, samt några debattörer, som med utgångspunkt i kulturutredningen ger sin syn på den framtida kulturpolitiken.

  • Eva Swartz, kulturutredare och VD Natur & Kultur
  • Per Gudmundson, ledarskribent Svenska Dagbladet
  • Birgitta Rydell, samhällspolitisk chef DIK och tidigare kulturborgarråd i Stockholm
  • Johan Bengt-Påhlsson, tidigare rektor för Konstfack och kulturkommunalråd i Malmö (moderator)

Se filmupptagning från evenemanget » (samtalet börjar 03.28 in i inspelningen)

Någonstans har jag ett manus för mitt anförande där, som jag ska försöka posta vid tillfälle, för den som inte vill slösa tid på att se videoklippet.