lördag, november 07, 2009

Hej då, idioter!

Från och med lördag den 7 november avslutas det fria kommenterandet på denna blogg. Möjligheten att kommentera att kommer att vara kvar, men från och med nu med moderering.

Bloggen gudmundson har haft ett omodererat kommentarsfält sedan starten. Hela idén med bloggosfären är ju att det inte bara är envägskommunikation, utan istället att läsare och skribenter samarbetar. Men upprepade och systematiska sabotage, utförda av anonyma idioter, har ständigt förvandlat kommentarsfältet här till rappakalja. Knappast någon extremism har saknat representation. Ibland har det förekommit närmast brottsligt förtal.

Tyvärr har jag ingen praktisk möjlighet att radera alla gamla kommentarer. De får ligga kvar som ett testamente över människans inneboende ondska, och som bevis på att anarkism inte är en fungerande praktik. Om möjligheten uppstår kommer jag att radera allt det gamla.

När kommentarsfältet nu görs om, kommer ingen av dessa idioter att skriva här. I själva verket kommer väldigt få kommentarer att släppas igenom.

För det första har jag inte tid att sköta modereringen i realtid, om ens dagligen. Modereringen kommer vidare att kräva att kommentarer hädanefter ska vara sakliga, tillföra information som undertecknad finner intressant, samt att kommentatorn inte straffat ut sig tidigare. Eller att kommentaren kommer från en personlig vän. Ni vet vilka ni är.

Jag tänker inte peka ut någon. Men hur fan kan man vilja förstöra internet? Jag hatar er av hela mitt hjärta.