fredag, januari 01, 2010

Rara avis

Noterar till min oförställda glädje att jag kvalat in på en årets-lista. Moa på Latinbloggen har listat mig under "årets raringar". Det beror förstås till vis del på mitt upprop till latinundervisningens försvar och min artikel om den grekiske chefsbibliotekarien Kallimachos. Men mest beror det nog på att jag lyckades peta in Horatius i årets julrimstuga på Svd.se, som jag nog missat att notera här på bloggen. Den mejlande julklappsgivaren ville ha ett rim om tekoppar. Lösningen var given:

Nu tändas tusen juleljus,

tänker skalden Horatius,

skriver rim för fulla muggar

dricker te och kaka tuggar.

I julstrumpan försiktigt stoppar

sitt monument, varaktigare än koppar.
Metern svajar, det medgives, men nyckelfrasen i sista raden gör att det är värt det. Se där en anledning att läsa latin – först då hajar man julrimmen på SvD.