tisdag, januari 19, 2010

Vem har Greiders plattor?

Söndagen den 10 deltog jag i Panelen i Godmorgon Världen:

Panelen diskuterar bla pensioner och vargar. Denna vecka består den av Göran Greider, Dala-Demokraten, Elisabeth Sandlund, Dagen och Per Gudmundsson, Svenska Dagbladet.
Jag konstaterade där att pensionärer inte är dumma, att miljövänstern helst skulle se en natur helt fri från människor, och sade att det för mig personligen var lika angeläget att ha vargar i landet som fästingar.

I kafferummet utanför snackade jag och Greider om musik och samlande. Det visar sig att han grämer att han tidigare slumpade iväg sin vinylsamling ("över 1000 plattor") till olika vänner och bekanta. Synd. Den hade jag gärna bläddrat i.

Efter Paneldiskussionen, på väg ut genom Radiohusets katakomber, berättade jag för de andra vad min vän sotaren i Leksand hade kommit på om vargarna. Han hade upptäckt att samer och vargar inte kom överens. Där det finns samer, finns det sällan några vargar, hade han konstaterat. Exakt vad det berodde på ville han inte spekulera i, men slutsatsen var given. Lösningen på vargproblemet, sa han, låg i att plantera in ett fyrtiotal samer i dalaskogarna.