onsdag, november 24, 2010

Svensk man i terrorpropaganda: 'Mörda Lars Vilks'

Svenska terrorister hotar konstnären Lars Vilks. Det visar den senaste filmen från somaliska Shabaab. Hotet är inte bara frågan om ett utspel från en lokal rörelse, utan en del i en global kampanj. Följden kan bli internationella hot mot Sverige (och stackars Lars Vilks).

Den somaliska terroriströrelsen al-Shabaab har precis släppt en ambitiös propagandafilm där europeiska rekryter ska locka till det heliga kriget. En svensk helig krigare, för första gången, har en framträdande roll. Han hotar konstnären Lars Vilks till livet, och lovar att hans män ska anfalla – var än Vilks kommer att gömma sig.

I den nya filmen Inspire the Believers – An Invitation to the Lands of Jihad and Ribat, som är engelsktextad redan vid första utgåvan, förekommer såväl martyrberättelser såsom aktuella bilder från fronten. De figurerande hjältarna talar både engelska och somaliska.

En svensk kallad "Abu Zaid" framträder efter 24.40 minuter. Svensken har ett afrikanskt utseende och pratar fläckfri förortssvenska, och har till en början Mogadishus fotbollsstadium i bakgrunden:

"Tjena mina bröder och systrar, i Sverige och övriga delar av världen. Nu vill jag säga Salaaam Aleikum.

Och vi är här just nu i Mogadishu, huvudstaden i Somalia, och jag står just nu i en av huvudstadens gamla arenor. Bröder och systrar! Jag vill sända er mina varmaste hälsningar, som sagt, och min andra hälsning till er – och min hälsning och uppmaning till er – är att ni gör hijra, i det här landet, från landet för otrogna till landet av Islam, och att ni tar del av denna kampen mellan gott och ont, mellan mörker och ljus, mellan [sanning] och [falskt]. Bröder och systrar, jag uppmanar er att komma hit till Somalia, att göra jihad här i Somalia, eftersom Somalia är en del av den interationella jihaden.
Jag vill sända min varning, också, till den där hunden, Lars Vilks, som gjorde teckningar av profeten. Jag vill säga till Lars Vilks: Låt dig besinna dig. Vad det än är. Om inte idag, om imorgon, så vet, att vi har inte glömt vad du har gjort.

Vi kommer ta dig. Det är ingen lögn – vi kommer ta dig – vart du befinner dig, vilket hål du än gömmer dig i, in sh'Aallah, vet om att det som väntar dig, in sh'Aallah, är bara det här [gör skära-halsen-tecknet]. Det är halshuggning. Det är ingenting mot vad du förtjänar, liksom. Och till mina bröder och systrar, in sh'Aallah, gör Hijra.

Om vi kan döda den där hunden Lars Vilks? Döda den där hunden."