fredag, mars 08, 2013

Svenska jihadister ger råd till kvinnor

Så här på internationella kvinnodagen kan det vara passande med en hälsning hem från en av de svenska jihadisterna i Syrien till kvinnorna på hemmaplan. Nedanstående publicerades ursprungligen den 14 december i den nu nedsläckta Facebookkanalen Svenska Mujahedeen Fi Ash Sham, för att kort därefter, förståeligt nog, tas bort av upphovsmannen.  Tydligen hade jihadisterna många beundrare.

"Asalam Aleykom wa Rahmatulahi wa Barakatuh. 
Jag eran svaga broder i Islam vill främst rikta detta råd till Ummahns heder, våra dyrbara systrar i Islam. 
Från mina dagar som jag minns i Sverige var en av mina största drömmar att Allah en dag skulle underlätta för mig att göra hijrah och Jihad tillsammans med mina bröder i Islam, och alhamdulilah för den enorma gåvan och välsignelsen. 
Bland de tankar jag också hade var att jag skulle kunna få en möjlighet att ge ett råd till mina systrar i Islam kring ämnet om hijrah och jihad. Som jag förstått från historier man hört och från vissa frågor och funderingar som vissa systrar kanske har är att de kanske vill göra hijrah till ard al jihad vart än det må vara, inte enbart Syrien. 
Rådet jag vill ge poängterar just dessa frågor, ifall det är tillåtet för en syster att resa utan en mahram, en syster som har en släkt och familj som är muslimer och inte murtadeen, och som därefter förmodligen tänkt att hon ska gifta sig. 
Wallahi systrar, det är enbart pga av min gheera till er som jag vill att ni in sha Allah fattar rätt beslut och inte slutar upp med att kasta er själva i skamm och förnedring. 
Jag rekommenderar först att ni läser denna fatwa: 
http://islamqa.info/en/ref/161002 
Från den fatwan förstår vi därefter att en syster inte enbart får, utan hon måste resa med eller utan en mahram till ett muslimskt land sålänge som hon från eget beslut och egen uppfattning känner att hon inte kan praktisera sina obligationer till Allah eller om hon för fruktar för sin religiösa hängivenhet, som att frukta för att begå zinah eller fruktar för att bli en murtad om hon stannar kvar i landet hon befinner sig i. 
Wallahi syster, det är uppenbart att ingen förutom du själv som kan besvara på dessa frågor. 
Jag har fått äran och möjligheten att sitta ner och prata med mycket kunniga bröder, alhamdulilah, vi, al mujahideen är omringade av många bröder som memoriserat inte enbart hela Koranen, utan även de sex hadith böckerna och tafsir av Koranen. 
Jag har hört fall om systrar som velat göra hijrah och jihad och gifta sig med mujahideen, men som i slutet av dagen gett sig själva in i en aqd som är ogiltig och som en av de talib ilm själv sa, är zinah som begås aodubillah. 
Så var uppriktig dyrbara syster, var försiktig och ärlig med dig själv, kan du verkligen inte praktisera dina obligationer Allah krävt från dig i Sverige och fruktar du verkligen för att hamna i fitnah? Och glöm situationen som kan uppstå i framtiden i Sverige, döm situationen efter idag, efter nuläget. När Umaar ibn Khattab fick en fråga, frågade han själv om det som personen frågar efter har skett, då han fick ett nej som svar så sa att det inte har någon betydelse då vi dömer efter nuläget, framtiden är dold för oss. 
Som broder vet jag inte vilka svårigheter ni går igenom ifall du är bland de som bär på t.ex. niqab, men personligen, så blev jag alhamdulilah praktiserande i Sverige. 
Jag fann förståelsen av denn rätta aqeedahn och rätt manhaj i Sverige, och jag är säker på att många fler bröder och systrar inte varit praktiserande men som sedan efter uppriktighet och tauwbah vägletts. Vad jag försöker påpeka är att om vi alla gav upp ett jahilya liv och valde att dyrka Allah så som Han vill, i darul kufr wa harb, Sverige med andra ord, har då inte första kravet de lärda satt uppfyllts, att man som syster kan praktisera sina obligationer? 
Och ni ska veta att det finns oenighet och att inte alla shyoukh här i ard al jihad är på åsikten att en kvinna får resa till syrien utan mahram, en av de mest kunniga här bland de som memoriserat böcker och volymer anser att det inte är tillåtet, medans min amir sa det som beskrevs i fatwan jag länkade, en annan ansåg att det var tillåtet, så det finns en viss oenighet. 
Och wallahi ärade syster, från min tid som jag spenderat i jihad så kan jag uppriktigt säga att ifall ni tror att ni ska med på operationer och kriga, bära vapen, ladda vapen, tvätta vapen, så är det bara att kicka ut den tanken från hjärnan. Vi har inte behov av en syster som är täckt i niqab från topp till tå som ska med ut och kriga, fitnahn är för stor och bilden jag får av att se en syster i burka som springer runt i mörkret med sina bröder i Islam med en Ak-47 i handen och som tror att hon kan springa upp och ner från berg och kriga är både absurt och skrattretande. 
Och om ni tror att ni ska samlas i ett och tak och laga mat åt oss så behövs inte det heller, vi har många bröder här som lagar väldigt god mat ma sha Allah. 
Jag ser inget syfte för en syster i darul kufr att komma hit och bara sitta i ett hus hela dagen. Det enda som man skulle ordna är att denna syster gifter sig, och där har vi ännu ett problem, och det är att om hennes far och de andra walis hon har efter sin far är muslimer och inte murtadeen, oavsett hur mycket de förtrycker henne så är deras tillåtelse ett måste för att kontraktet ska vara giltigt, detta vet vi från flera hadither och uttalanden från våra ulema, med viss oenighet såklart då man i hanafi madhab anser att ett giftermåls kontrakt utan walins tillåtelse är giltigt, fast detta kan inte stödjas med starka bevis från Quran och Sunnah. 
Så var mycket försiktig dyrbara syster och låt dig aldrig styras av känslor, depprission, kärlek eller vad det än må vara, tänk först efter noggrant med hjärnan och därefter hjärtat. Låt dig aldrig luras av en persons ord, oavsett hur han ser ut, hur mycket makt, pengar, status, vapen, styrka han än må ha eller vad han må ha. En mycket dyrbar broder gav mig ett sista råd innan vi separerades igår, och det är att tro aldrig på dina egna ögon och öron som källa och beis, endast Koranen och Sunnah och låt ingen vara i ditt hjärta förutom Allah och Profeten (salAllahu aleyhi wa sallam). 
Jag hoppas att med detta råd som Allah alhamdulilah underlättat för mig att skriva att jag inte fått er att tro dåligt om era bröder, al mujahideen, att ingen av er känt sig kränkt eller sur. 
Kom ihåg, granska din situation och var ärlig med dig själv, uppfyller du verkligen kraven för att kunnah göra hijrah till bland annat syrien utan mahram 
Och om du gör det och därefter vill gifta dig utan att din wali vet om det, se då till att bevara din heder genom ett godkännt giftermåls kontrakt, ta med din far, brors, farfars, farbröders och alla andra walis som är vid livet och är muslimer, ha deras nummer i beredskap om du kommer hit så att vi kan kontakta dem och gå igenom den process som då kommer äga rum. Det här är mitt personliga och uppriktiga råd till er, jag skriver dessa meningar öppet och står för dem och har vid mer än ett tillfälle suttit med bröder här och diskuterat denna fråga med de som kanske tror att man kan hämta hit kvinnor och gifta sig med dem utan att ens lyft luren för att kontakta hennes far. 
Allt som var rätt i detta råd är endast från Allah och alla fel och misstag är enbart från mig och shaitan, och må Allahs Fred och Välsignelser vara över Hans Profet och hans följeslagare och hushåll. 
Glöm inte oss i eran duah, eran broder i Islam, Abu Yaqeen.  
Islam Question and Answer - She wants to migrate to a Muslim country without a mahramislamqa.infoThe basic principle is that it is not permissible for a woman to travel unless she has a mahram with her. This has been discussed previously in the answer to questions no. 101520 and 145413. "