måndag, juni 17, 2013

"Bilal" från Göteborg strider mot demokrati

Foto från Ghuraba Syrien Syrien.
Sveriges Radios reportrar Kajsa Norell och Carolina Jemsby har intervjuat 22-årige "Bilal" från Göteborg som har lämnat jobb och familj och strider för Jabhat al-Nusrah i Syrien sedan november förra året. Vid intervjutillfället befann sig "Bilal" i norra Syrien nära Turkiet.
"– I morgon kommer jag flytta från det här området, just nu finns det mycket internet för det är nära turkiska gränsen. Men jag har fått beskedet att jag kommer flyttas härifrån så jag vet faktiskt inte var jag kommer skickas. Men jag kommer troligtvis göra samma uppgifter som jag gör nu, gissar jag. 
Och uppgifterna är? 
– Min uppgift är olika, vi skickas till olika områden, olika.. Ibland vi skickas för att träna upp nya rekryter, ibland skickas jag för att göra polisuppdrag. 
[...] 
Vi får kontakt med Bilal via en Facebooksida för utländska jihadister i Syrien. Efter vårt samtal kan vi med hjälp av Sveriges Radios it-avdelning verifiera att han befinner sig i det område han uppger. Bilal säger att innan han åkte hade han jobb i Sverige och saknade Syrienkoppling. Han säger att tron lett honom dit han är och berättar om rädslan inför första striden. 
[...] 
– Och när jag kom första gången i strid, walla! Jag har aldrig känt en sån extas, en sån glädje. Jag skrattade och skrattade och det var så skönt. Det går inte att beskriva hur skönt det kändes. Första gången i strid var det jag kände. Och jag sa till min kompis: Vad har jag gjort i mina 22 år, jag har slösat mitt liv på att inte gå ut och kriga."
Terrorismexperten Magnus Norell säger att "Bilals" berättelse är typisk.

Uppdatering:

I P1-morgon sändes mer av intervjun med "Bilal" i samband med ett studiosamtal med reportern Kajsa Norell. Hon har kartlagt omkring tio av jihadisterna, varav de flesta från Göteborgs förorter, och funnit att ingen har någon egentlig koppling till Syrien. Krigarna har varierande vandel – från narkotikabrott till högskoleutbildning – men förenas i en stark tro på en extrem tolkning av islam.

P1-morgon intervjuade även professor Magnus Ranstorp och Säkerhetspolisens Jonathan Peste.

Uppdatering 18/6:

SR fortsatte under dagen att producera nyheter på Kajsa Norells och Carolina Jemsbys gräv. Ekot rapporterade att det just nu pågår "organiserad värvning" i Göteborg, men då uppenbarligen i en annan bemärkelse än brottsbalkens bestämmelse om olovlig värvning. Man hade även träffat de sörjande föräldrarna till "martyren" Mohammed Ali Muh'd al-Hassan (vilket även SVT Västnytt gjort). I Studio Ett sändes längre versioner av reportagen, och ett studiosamtal med terrorismforskaren Magnus Norell.

Reaktioner hittas dagen efter på flera ledarsidor, exempelvis Expressen, som kallar jihadismen för "en sjuk ideologi".